Du har ingen varer i din indkøbskurv.

Diabetes

Når man har diabetes, er det meget vigtigt at passe godt på sin krop, ikke mindst fødderne
Fødderne skal bære os gennem hele livet, og det er givet godt ud at passe godt på dem. Har du fået konstateret diabetes, er der nogle særlige forhold omkring dine fødder, som du skal være opmærksom på.

Ved diabetes ses ofte følgesygdomme. Én af de mere udbredte er en såkaldt diabetisk nerveskade. Nerveskaderne kan ramme mange steder i kroppen. Her informerer vi udelukkende om de gener, det kan have for fødderne. Symptomerne kan i årevis være svage og bliver derfor let overset. Diabetisk neuropati, som det også kaldes, viser sig primært ved nedsat følesans i fødderne. På sigt kan det medføre fodsår, som kan være svære at få lægt. Sådanne skader kan ofte forebygges.

Ved nedsat eller ingen følesansen i fødderne er det vigtigt at:

  • Modtage behandling af fodterapeut
  • Hold godt øje med fødderne og brug evt. et spejl. Vær opmærksom på forandringer som røde pletter, vabler, hård hud, splinter eller andet. Kontakt din fodterapeut, hvis du opdager noget, som ikke plejer at være der
  • Undgå fodbad! Har du et lille sår, kan det øge infektionsrisikoen. Fodbad udtørrer desuden også huden, og det giver øget risiko for revner og sår
  • Husk at pleje dine fødder godt; smør dem gerne ind i fodcreme hver dag, så du undgår sprækker og hård huddannelser
  • Brug gode strømper; undgå generende syninger ved tæer og for stram elastik ved ankel

Når fodtøj skal vælges, er følgende vigtigt:

  • Fodtøjet skal kunne sidde godt fast på din fod og kunne reguleres, så det passer netop til din fod
  • Ingen indvendige generende syninger i fodtøjet
  • Der skal være god plads til dine tæer, både i bredden og længden. Sørg for ca. 12-20 mm tillæg i længden. Fodtøjet skal være rummeligt og have en god tåhøjde, så den ikke trykker på tæerne. Vælg evt. en sko med stretch-skind, hvis du har knyster eller hammertæer
  • Lukket fodtøj kan være bedst for dig med nedsat følesans i fødderne. Således undgår du bedst sten i skoene
  • Fodtøjet skal være stabilt og sikre, at du står godt fast. Ingen høje eller smalle hæle
  • Hvis du anvender sandaler, er det vigtigt, at den har en lukket hælkappe, og er så lukket som muligt. De skal sidde godt fast på foden. Sandalen skal undersøges for generende genstande og småsten, inden du tager den på
  • Undersøg dit fodtøj hver dag, så der for eksempel ikke er genstande, småsten eller andet, der kan gnave og give sår
  • Husk at bruge gode hjemmesko, der sidder fast på foden og gerne med hælkappe
  • Der er øget risiko for fejlstillinger i fødderne, når man har føleforstyrrelser og går i uhensigtsmæssigt fodtøj. Derfor kan du få brug for indlæg. Indlæg skal altid være 1/1 indlæg, ikke 3/4, da det øger risiko for sår.
  • Hvis du har brug for ortopædisk fodtøj, har du mulighed for at søge om tilskud hos din kommune
  • Har du brug for individuelle indlæg, kan du i samråd med egen læge ligeledes søge din kommune om tilskud
Bestil tid hos en af vores behandlere

Bestil tid hos en af vores behandlere

Ring til vores kundeservice på 7011 0711 Bestil tid