Du har ingen varer i din indkøbskurv.

Jeg havde det som den lille havfrue: hvert skridt gjorde ondt

Karen Marie havde gået med ondt i fødderne i flere år og brugt mange penge på både sko og standardindlæg. Efter at hun blev kunde i Sahva er hun ikke i tvivl: ’indlæg skal passe til den, man er’.

Karen Marie har sjældent stået stille. Før hun gik på pension, havde hun sin egen butik, så der var ikke altid meget tid til at stoppe op og mærke efter. Men med årene fulgte nogle skavanker, der måtte tages hånd om, blandt andet fik hun skiftet begge hofter. Hun kunne godt mærke, at hun ikke var helt ung længere, men som Karen Marie siger med humor: ’Jeg har fået at vide, at dem der har en hel masse småtteri i vejen, det er dem, der bliver ældst’.

Efter at have grinet lidt, bliver Karen Marie dog seriøs igen, for hun fandt ud af, at hun led af nedsunket forfod, fortæller hun, og derudover havde hun også problemer med nerverne i sit venstre ben. Det pinte hende i en del år, hvor hun blandt andet søgte behandling hos en fysioterapeut. Hun prøvede også at købe diverse produkter – deriblandt standard-indlæg.

’Jeg plejer at sige, at jeg havde det som den lille havfrue: hvert skridt gjorde ondt. Det var besværligt for mig at gå. Men det var jo ikke så underligt, for det viste sig, at jeg nærmest gik på knoglerne. Mine første indlæg hjalp mig ikke. Det endte med, at jeg fik en bevilling hos dem, som kommunen nu samarbejdede med*. Og det gik da også godt nok til at begynde med, men min fysioterapeut var stadig bekymret, da mit venstre ben, som var svagt, væltede mere og mere indad’.

Første møde med Sahva

Da Sahva overtog udbuddet i Karen Maries kommune, fulgte hun med.

’Da jeg kom til Sahva sidste år, var det jo altså det bedste, der kunne ske. Jeg har et utrolig godt samarbejde nu med min kliniske konsulent! Det har uden tvivl været det bedste sted.’

Det viste sig, at Karen Maries problemer også skyldtes hendes sko, som simpelthen var for smalle til hendes fødder. Hun behøvede nogle, der var bredere end dem, hun plejede at købe. Der var dog ikke behov for specialfremstillede, ortopædiske sko.

De første sko hun fik hjælp til, var et par fra Klaveness. Hun og hendes konsulent satte sig ned sammen og kiggede en masse sko igennem for at finde det helt rigtige par, der kunne komplementere Karen Maries fødder og indlæg, og sådan fandt de til sidst de helt rigtige sko.

Da det blev forår, tænkte Karen Marie, at hun da sikkert selv kunne finde et par åbne sommersko, ud fra den viden hun nu havde opnået sammen med sin kliniske konsulent, men for at være sikker, sendte hun billeder af dem, hun havde fundet til sin konsulent, som kunne bekræfte, at de ville være et godt valg.

’Jeg har altid forsøgt at købe gode sko, men det viste sig jo så, at de skulle være ekstra brede før de passede til mine fødder – så det var jo ikke så mærkeligt, at der stod ti par derhjemme, som jeg ikke kunne holde ud at gå i,’ ler Karen Marie, og tilføjer: ’Jeg fik fantastisk hjælp fra min kliniske konsulent. Vi har harmoneret lige fra første øjeblik.’

Forskellen var tydelig

Da først Karen Marie fik noget ordentligt på fødderne, kunne hun godt mærke forskellen. Nærmest uden tilvænningsproces, fik hun det markant bedre. Hun er begyndt at gå ture igen, hvilket hun ikke kunne før på grund af smerter. Faktisk skulle hun nærmest ’piskes ud’ som hun selv formulerer det. Og netop det, at hun går meget mere i hverdagen nu, gør også at hendes venstre ben, som før voldte hende så mange problemer, nu er blevet stærkere.

’De individuelle indlæg, jeg har fået fremstillet hos Sahva, har gjort, at jeg blev rettet rigtig godt op, og det betyder også, at jeg ikke længere har så ondt i knæet, fordi jeg ikke går skævt mere.’

Afslutningsvis deler Karen Marie et godt råd som erfaringen har lært hende: ’Sørg for at få lavet det, der passer til netop dig. Du skal ikke gætte dig frem og bruge en masse penge på standard-indlæg, der ikke virker. Indlæg skal passe til den man er.’

Karen Marie havde gået med ondt i fødderne i flere år og brugt mange penge på både sko og standardindlæg. Efter at hun blev kunde i Sahva er hun ikke i tvivl: ’indlæg skal passe til den, man er’.

* Ifølge Serviceloven (§ 112, kapitel 21, stk. 3 og 4) kan du frit vælge hvilken leverandør, du vil bruge, uanset hvem kommunen ellers har en aftale med. Det betyder med andre ord, at hvis der på din bevilling bliver henvist til en anden leverandør, end den, du gerne vil benytte, kan du under fritvalgsordningen, bede om at komme til den leverandør, du ønsker.

Bestil tid hos en af vores behandlere

Bestil tid hos en af vores behandlere

Ring til vores kundeservice på 7011 0711 Læs mere