*I nogle kommuner er proceduren dog anderledes. Bliver du i tvivl, så ring til os på 7011 0711 - så hjælper vi dig med et svar.
Når dit behov er afklaret, skal du ansøge din kommune om hjælpemidlet. Det sker ikke automatisk. Din ansøgning skal beskrive dine ønsker, udfordringer og muligheder. Ansøgningen udfyldes på borger.dk
Sådan ansøger du på borger.dk
Når du modtager bevillingen fra kommunen i din mit.dk eller med posten, skal du sende den til Sahva. Vi får ikke automatisk besked, og vi får ikke automatisk tilsendt din bevilling.
Du har flere muligheder for at give os besked om din bevilling.
Via mit.dk kan du nemt og sikkert sende din bevilling direkte til Sahva (sådan sender du med mit.dk).
Du kan sende bevillingen sikkert til os via vores kontaktformular under fanen "kontakt" på vores hjemmeside.
Du kan aflevere din bevilling ved skranken i forbindelse med din konsultation. Herefter kan vi sammen begynde arbejdet med dit nye hjælpemiddel.
OBS: Er du fritaget for e-post, kan Borgerservice i din kommune hjælpe dig med at sende din ansøgning. Du er naturligvis velkommen til at kontakte Sahva - også hvis du har fået et afslag. Ring 7011 0711.
Du har frit leverandørvalg*. Det betyder, at du altid kan vælge Sahva, uanset hvilken leverandør din kommune har en aftale med. Du kan derfor frit vælge Sahva, hvis du føler, vi bedst kan indfri dine behov.
Når Sahva har modtaget din bevilling, kan vi sætte gang i produktionen af dit hjælpemiddel. Når vi har det klar, kontakter vi dig angående en tid til en prøvning eller udlevering – du kan også få hjælpemidlet tilsendt direkte, hvis det er aftalt på forhånd. Vi glæder os til at hjælpe dig til et liv i bevægelse.
* ifølge Serviceloven (kapitel 21, § 112, stk. 3 og 4).
Download hele flyeren 'Sådan ansøger jeg om et hjælpemiddel' her
Husk, at du kan søge om bevilling hos kommunen, hvis du:
Det er vigtigt, at du får en bevilling på dit hjælpemiddel, da det så er kommunen, som betaler for dit hjælpemiddel. Du finder et udvalg af blanketter og ansøgningsskemaer her