Hvordan ansøger jeg om et hjælpemiddel?

Det kan godt virke uoverskueligt hvordan du skal ansøge om et hjælpemiddel. Læs her om de tre trin du skal igennem for at ansøge. Hos Sahva hjælper vi dig gerne med din ansøgning - uanset om det er til proteser, ortoser, indlæg, kompression mv. 

• Det første skridt på vejen til et hjælpemiddel er en henvisning. Enten fra egen læge eller en ordination fra hospitalet
• Book derefter en konsultation hos Sahva på 7011 0711. Sammen kigger vi på dine muligheder i forhold til en ansøgning om et hjælpemiddel*
• Din Sahva-behandler sender, efter din konsultation, et tilbud til din kommune om, hvilket hjælpemiddel vi anbefaler, du får bevilget
• Det er nødvendigt, at du også selv sender en digital ansøgning til din kommune på borger.dk*
• Din kommune yder kun støtte til dit hjælpemiddel, hvis du har fået bevillingen, inden du anskaffer dig hjælpemidlet. Det er derfor meget vigtigt, at du søger om en bevilling, før vi sætter gang i produktionen.

Når dit behov er afklaret, skal du ansøge din kommune om hjælpemidlet. Det sker ikke automatisk. Din ansøgning skal beskrive dine ønsker, udfordringer og muligheder. Ansøgningen udfyldes på borger.dk

Sådan ansøger du på borger.dk
• Gå ind på borger.dk
• I feltet ’Menu/Søg’ skriver du ’kropsbårne hjælpemidler’ og vælger derefter ’Ansøg om kropsbårne hjælpemidler’
• Vælg din kommune
• Klik på den grønne knap ‘Videre’. Du bliver nu sendt videre til selve løsningen
• Klik på ‘Næste’ eller ‘Start’
• Log på med dit NemID eller MitID (ved at logge på fra start kan systemet automatisk udfylde nogle af dine oplysninger)
• Udfyld og kontrollér de nødvendige oplysninger og eventuelle bilag
• Underskriv ansøgningen med dit NemID eller MitID
• Din ansøgning og eventuelle bilag bliver sendt til kommunen.

*I nogle kommuner er proceduren dog anderledes. Bliver du i tvivl, så ring til os på 7011 0711 - så hjælper vi dig med et svar.

Når du modtager bevillingen fra kommunen i din e-Boks eller med posten, skal du tage kontakt til Sahva. Vi får ikke automatisk besked, og vi får ikke automatisk tilsendt
din bevilling. Du har flere muligheder for at give os besked om din bevilling: Du kan aflevere din bevilling ved skranken i forbindelse med din konsultation, eller du kan sende den til os via sikker mail under fanen ‘kontakt’ på vores hjemmeside sahva.dk. Herefter kan vi sammen begynde arbejdet med dit nye hjælpemiddel.

OBS: Er du fritaget for e-post, kan Borgerservice i din kommune hjælpe dig med at sende din ansøgning. Du er naturligvis velkommen til at kontakte Sahva - også hvis du har fået et afslag. Ring 7011 0711.

Du har frit leverandørvalg*. Det betyder, at du altid kan vælge Sahva, uanset hvilken leverandør din kommune har en aftale med. Du kan derfor frit vælge Sahva, hvis du føler, vi bedst kan indfri dine behov. 
Når Sahva har modtaget din bevilling, kan vi sætte gang i produktionen af dit hjælpemiddel. Når vi har det klar, kontakter vi dig  angående en tid til en prøvning eller udlevering – du kan også få hjælpemidlet tilsendt direkte, hvis det er aftalt på forhånd. Vi glæder os til at hjælpe dig til et liv i bevægelse.

* ifølge Serviceloven (kapitel 21, § 112, stk. 3 og 4).

Download hele flyeren 'Sådan ansøger jeg om et hjælpemiddel' her


Husk, at du kan søge om bevilling hos kommunen, hvis du:

• har behov for et hjælpemiddel til kroppen
• har behov for ortopædiske sko
• skal have fornyet dit hjælpemiddel
• skal have repareret dit hjælpemiddel

Det er vigtigt, at du får en bevilling på dit hjælpemiddel, da det så er kommunen, som betaler for dit hjælpemiddel. Du finder et udvalg af blanketter og ansøgningsskemaer her

Læs Serviceloven § 112 (kap. 21)

Kontakt os