Du har ingen varer i din indkøbskurv.

Træning af balancen ved at stimulere det indre øre

En meget central del af livet som protesebruger er balance. Altså at man selv bestemmer hvor og hvor meget kroppen bevæger sig.

At kunne holde balancen mens man står stille og når man er i bevægelse, tager mange for givet, men efter en benamputation oplever mange at det er et område, der kræver særlig opmærksomhed. Træner man sin balanceevne målrettet, vil man opleve en større oplevelse af kontrol.

Balance er en kompleks størrelse med mange delelementer. Hjernen anvender forskellige strategier i en såkaldt statisk (stillestående) balancesituation og andre i bevægelse. Fælles for alle situationer, er at balance-evnen hovedsageligt består af 3 delelementer:

  • Synet
  • Det vestibulære system (”vaterpasset” i det indre øre)
  • Proprioceptionen (ledstillingssansen i kroppen – altså hvilken stilling har mit led/min krop netop nu)

Ideen om at man hovedsageligt træner sin balance gennem at stå på et ustabilt underlag, er en anelse unuanceret, idet man her kun udfordrer en tredjedel af ens samlede balance-apparat (altså ledstillingssansen).

Nedenfor vil jeg præsentere øvelser hvor du stimulerer (og altså træner) det vestibulære system, hvilket vil give bedre balance. Se om du kan træne disse ca. 5 minutter dagligt.

Følgende øvelser kan du udføre derhjemme. Husk på, at de rammer du står i, bør være tilstrækkelig sikre til at du ikke risikerer at falde og komme til skade. F.eks. stå foran en stol og bagved et bord el. lign. Du kan evt. starte med at være siddende.

  • Bevæg hovedet fra side til side.
  • Bevæg hovedet op og ned (nikke).
  • Tegn et liggende 8-tal ∞ med næsen.
  • Luk øjnene og bevæg hovedet fra side til side.
  • Luk øjnene og bevæg hovedet op og ned.
  • Luk øjnene og tegn et liggende 8-tal ∞ med næsen.

Se om du kan udfordre dig selv, så ovenstående øvelser bliver ved med at være udfordrende.

Nedenstående liste skal ses som vejledning, ift. din udgangsstilling, til hvordan du gør øvelsen sværere, så den hele tiden passer til dit niveau

  • Siddende
  • Stående med stor afstand mellem fødderne
  • Stående med lille afstand mellem fødderne.
  • Stående i skridtstående (den ene fod foran den anden)
  • Stående i tandem (den ene fods hæl står i forlængelse af den anden fods tæer)
  • Stående på et ben
  • Gang
  • Baglæns gang

God fornøjelse. 

Skrevet af Christian Langhorn
Fysioterapeut med speciale i rehabilitering og en del af Sahvas Rehabiliteringsafdeling.