Du har ingen varer i din indkøbskurv.

Træning af balancen ved hjælp af synet

Hvor afgørende er synet for en benprotesebrugers hverdag?

Træningsøvelser for benprotesebrugere. 

De fleste af os tager synet for givet, men prøv engang at lukke øjnene, gå ud i køkkenet, tag et glas i skabet, gå hen til vasken med glasset i hånden og fyld vand i glasset. Drik nu af glasset med vand. Hvad gør det ved dig ikke at kunne optimere dine bevægelser ved hjælp af synet? Det er tydeligt, at vores syn er en vigtig del af stort set alt, vi foretager os. Således også for at bevæge os og holde balancen - ikke mindst for benprotesebrugere! Se video med 4 helt konkrete øvelser på hvordan du træner synet, og dermed balancen, længere nede på siden.

Fakta

Vores samlede balanceevne består overordnet set af tre delelementer:

  • Vores syn
  • Vores indre øre
  • Vores ledstillingssans

I modsætning til, hvad mange tror, kan vi rent faktisk træne vores syn bedre – akkurat som vi kan træne vores musklers styrke, vores evne til at løse Sudoku, vores evne til at spille et musikinstrument osv. Selv, hvis ens synsevne er så forringet, at man bruger briller eller kontaktlinser, kan synet trænes. Og der er set eksempler på en træningseffekt så god, at man kan reducere sit behov for synshjælpemiddel.

Samarbejdet mellem syn (og øvrige sanser) og hjerne

Alt, vi ser, er input til hjernen. Akkurat som når vi mærker, hører eller lugter noget. Så er det op til hjernen at behandle og fortolke inputtet – og prøve at forudsige udfaldet (genkendelse).
De input, hjernen modtager fra alle vores sanser, bidrager til en samlet fortolkning af den aktuelle situation, vi befinder os i. Sammen med vores sanselige input afhænger denne fortolkning af rigtig mange elementer, men især:

  • Tidligere erfaringer
  • Hjernens generelle oplevede trusselsniveau
  • Konteksten.

Du har sikkert prøvet at høre en sang, som “minder dig om noget godt” (det kunne fx være en teenageforelskelse). Eller smagt noget, du har en grim association til (fx tequila). Eller lugtet noget, din hjerne knytter en følelse til (fx hospitalslugt). Eller som protesebruger set en stejl trappe og fået svedige, nervøse håndflader blot ved synet.

Derfor er det afgørende, at det input, vores hjerne får, er så skarpt og nøjagtigt som muligt – for at fortolkningen (og i de allerfleste tilfælde: genkendelsen) skal kunne være så præcis som mulig. Derfor kan en målrettet træning i øjnenes funktion og bevægelser øge bl.a. det generelle balanceniveau.

Vores øjne skal kunne løse mange opgaver:

  • Fokusere på et objekt langt væk og tæt på
  • Fokusere på noget, der bevæger sig. Og helst gøre det uden at hakke
  • Fokusere på én ting, men være opmærksom på noget andet i periferien
  • Fokusere på et objekt, mens resten af kroppen eller især hovedet bevæger
    sig
  • Fokusere på et bevægeligt objekt uden at bevæge hovedet
  • De to øjne skal kunne bevæge sig i forskellig retning samtidig (konvergens og divergens).

Det vil sige, der er både en motorisk færdighed i at bevæge øjnene og en kvalitets-færdighed i selve det visuelle input. Det hænger naturligvis sammen, men i trænings-øjemed kan det deles op.

Øjet bevæges af seks muskler. Og bevæges i grove træk i otte forskellige retninger: op, ned, højre, venstre, skråt ned til venstre og højre og skråt op til højre og venstre. Den motoriske færdighed at kunne bevæge øjnene i alle disse retninger kan være reduceret. Ligesom man eksempelvis kan have svært ved at strække sin ryg bagover. Men som ryggens bevægelighed kan også øjnenes motorik trænes.

Test: Det kan være svært at teste selv, så prøv evt. at optage en film med dit kamera, hvor du forsøger at bevæge øjnene ud i alle yderretningerne (uden at bevæge hovedet). Hold øjnene i yderstillingen og find et visuelt fikspunkt. Bliv ved med at holde det visuelle fikspunkt i fem sekunder (uden at flakke med blikket).


Visuelt fikspunkt: Et punkt/prik/objekt el. lign. som øjnene fokuserer på.


Konkrete øvelser

I videoen ovenfor kommer jeg med eksempler på øvelser, hvor du træner øjet og dets muskler.

Bruger du briller eller kontaktlinser, kan du (afhængig af styrken) prøve at lave øvelserne uden syns-hjælpemiddel. Kan det ikke lade sig gøre, kan du lave øvelserne med hjælpemidlet.

1. øvelse

Med strakt albue hold din tommelfinger ud i alle de otte yderstillinger beskrevet ovenfor, og fokuser på den i fem sekunder (uden at bevæge hovedet). Efter denne øvelse kan du gentage testen ovenfor og se, om du har forbedret dig. Når du kigger til siderne, bør du kunne se din næse med det fjerneste øje.

1. Øvelse: Med strakt albue hold din tommelfinger ud i alle de otte yderstillinger beskrevet ovenfor, og fokuser på den i fem sekunder (uden at bevæge hovedet). Efter denne øvelse kan du gentage testen ovenfor og se, om du har forbedret dig.

 

2. øvelse:

Start med din tommelfinger lige foran øjnene med strakt arm og før den ud til alle otte yderstillinger, en efter en. Forsøg at få øjnene til at følge tommelfingeren i en rolig og kontrolleret bevægelse (der ikke hakker). Bliver det sløret, så forsøg med langsommere bevægelse af tommelfingeren eller mindre bevægeudslag (knapt så langt ud til siden/skråt ned etc.)

Start med din tommelfinger lige foran øjnene med strakt arm og før den ud til alle otte yderstillinger, en efter en. Forsøg at få øjnene til at følge tommelfingeren i en rolig og kontrolleret bevægelse (der ikke hakker).

3. øvelse

Hold din tommelfinger i strakt arm lige foran øjnene. Fokuser på den. Bevæg den ind mod øjnene, ligeså langt som dit visuelle fokus tillader. Bevæg den ud igen og gentag. Er det vanskeligt eller sløret, kan du sætte hastigheden eller bevæge-udslaget ned.

Hold din tommelfinger i strakt arm lige foran øjnene. Fokuser på den. Bevæg den ind mod øjnene, ligeså langt som dit visuelle fokus tillader. Bevæg den ud igen og gentag. Er det vanskeligt eller sløret, kan du sætte hastigheden eller bevæge-udslaget ned.

4. øvelse

Find et visuelt fikspunkt lidt længere væk (5-15 meter). Hold det visuelle fikspunkt og bevæg hovedet fra side til side.

Denne øvelse kan gøres sværere ved at lave den i bevægelse. Fx mens du går, så brug lygtepæle eller træer som fikspunkt. Dette vil udfordre din balance noget mere, så husk god sikkerhed. Øvelsen kan gøres lettere ved at udføre den siddende.

Find et visuelt fikspunkt lidt længere væk (5-15 meter). Hold det visuelle fikspunkt og bevæg hovedet fra side til side.


Når vi arbejder med synet, kan en reaktion være kvalme, svimmelhed el lign. Husk at mærke efter på din egen krop, hvor hårdt du kan træne den. Oplever du svimmelhed eller kvalme, er det et tegn på, at din hjerne synes, det er meget udfordrende, det du byder den. Sæt dig ned, slap af, og lad være med at presse den yderligere lige foreløbig. Næste dag, tag et skridt tilbage, og lav øvelsen lidt langsommere eller med lidt mindre bevægelser.

Husk, det gør ikke noget, det er vanskeligt – så er der et stort træningspotentiale.

God fornøjelse!

Sahvas Rehabiliteringsafdeling

  • Sværhedsgrad: Begynder
  • Egnet for: Underbensprotesebrugere
  • Formål: Styrkelse af balance og bedre kropskontrol