Du har ingen varer i din indkøbskurv.

Pilen - vægtoverføring med bækkenet

Formålet med denne øvelse er, at lære at lave en vægtoverførsel med bækkenet og dermed hele kroppen, fremfor kun med underkroppen. Det kommer alle til gavn der skal lære at gå med protese.

Trin for trin

Øvelse - Pilen

Udgangsstilling:
Stå ved to solide stole, borde eller lign.
Stå med let adskilte ben og støt med hænderne på stolene ved behov.
Stå gerne med front til et spejl, så du kan følge med i træningsøvelsen.

Træningsøvelse:
Forestil dig, at der sættes en pil lige gennem din navle og ryg.
Pilen skal flyttes fra side til side, så den kommer henover/hen mod skiftevis højre ben og venstre ben. Vær opmærksom på ikke at skyde hoften ud til siden, men at du regulært flytter dit bækken/pilen fra side til side.

1. Pres lilletå på højre side ned i underlaget og flyt pilen over mod højre side. Kig i spejlet. Er du lige i hele højre side eller står du og buer i kroppen?
2. Pres begge ben lige meget ned i underlaget. Kig i spejlet. Står du symmetrisk på begge ben og er du helt lige i kroppen?
3. Pres lilletå på venstre side ned i underlaget og flyt pilen over mod venstre side. Kig i spejlet. Er du lige i hele venstre side eller står du og buer i kroppen?
4. Pres begge ben lige meget ned i underlaget. Kig i spejlet. Står du symmetrisk på begge ben og er du helt lige i kroppen?

Fokuser på, hvad der sker, og hvordan det føles i protesen (hylstret – knæ - fod).

Gentag øvelsen flere gange.

Denne øvelse vil hjælpe dig til at lægge mere vægt i protesen, samtidig med at kroppens alignment fastholdes.

God fornøjelse!

Sahvas Rehabiliteringsafdeling

  • Sværhedsgrad: Begynder
  • Egnet for: Alle
  • Formål: Formålet med denne øvelse er at lære at lave en vægtoverførsel med bækkenet og dermed hele kroppen, fremfor kun med underkroppen. Dette kommer alle til gavn der skal lære at gå med protese.