Program til træning og afspænding ved seneskedehindebetændelse i armen

Når dine smerter er aftaget, skal du stimulere vævet med træning. Det øger styrken, og du kan langsomt begynde at belaste det skadede sted igen efter heling. Der er i dette program lagt vægt på armen, men der er også en enkelt øvelse for hånden. I begyndelsen kan du nøjes med at bruge en ½ liters vandflaske som den omtalte vægt og foretage 3 x 20 stk. af hver øvelse, to gange dagligt. Herved øges vævets blod- og lymfecirkulationen. Når du ikke længere føler smerte eller hæver op, kan du langsomt øge vægten og i stedet sætte antallet ned til 3 x 15 stk.

Styrkeøvelse 1

Sid med armen ved et bord, hvor hånden er fri ud over bordkanten. Undersiden af hånden peger ned mod gulvet. Lad hånden hænge ned. Løft nu hånden op ad så fingrene peger mod loftet og sænk igen.

Styrkeøvelse 2

Sid med armen ved et bord, hvor hånden er fri ud over bordkanten. Undersiden af hånden peger mod loftet, og armen er drejet, så underarmen også peger mod loftet. Hav en let vægt eller vandflaske i hånden. Før nu hånden fra vandret og så langt ind med underarmen som muligt, så håndleddet bøjes mest muligt.

Strækøvelse 1

Stå med fremstrakt arm og undersiden af hånden pegende nedad. Tag nu med den anden hånd og pres hånden forsigtigt ind mod underarmen. Hold i ca. 30 sek. Gentages tre gange.

Strækøvelse 2

Stå ved et skrivebord eller spisebord med strakte arme og håndfladerne nedad på bordet med fingrene pegende bagud. Læn dig langsomt tilbage og mærk strækket ved albuen og i underarmen. Hold ca. 30 sek. Gentag tre gange.

Forøgelse af blodtilførslen

Sid på en stol. Knyt nu hånden hårdt sammen og hold spændingen i 30 sek. gentag ti gange. Øvelsen kan laves i begge hænder samtidigt. Mærk hvordan presset i armen lettes, når du igen slipper spændingen.

Generel styrke af håndens muskler

I Sahvas webshop kan du købe en såkaldt "press-ball". Det er en bold nærmest formet som et æg. Den skal du tage i hånden og sidde og trykke sammen. Herved træner du håndens muskler.


Kilde: Jean Vennestrøm, PhD, Kvindelivet.dk

Seneskedehindebetændelse - hvad er det?