Skip navigation

Stærke ben at stå imod med

Benene skal bære os hele livet - og ikke nok med det: de skal kunne holde til fysisk arbejde, motion, løft og alt det andet, som vi udsætter dem for. Vi gør det uden at tænke meget over, hvad vi byder vores ben, så længe de bare holder til det. Men nogle gange får vi skader på benene og så skal vi til at finde ud af, hvad der er galt og om det kan helbredes.

Stærke ben tåler mere

Faktisk er det sådan, at rigtigt mange skader helt kan undgås. Dels kan man være mere bevidst om, hvad man udsætter sine ben for, og dels kan man sørge for, at ens ben er så stærke som muligt og derved kan tåle de mange belastninger, de kan blive udsat for gennem et langt liv.

Skader kan generelt deles op i to kategorier:

  • Akutte skader: forårsaget af pludselige påvirkninger, fx ved fald eller slag
  • Overbelastningsskader: der skyldes fx mange monotome bevægelser eller tunge løft

Omtanke betaler sig

Det kræver først og fremmest omtanke og lidt ekstra forsigtighed at undgå de akutte skader. Og er skaden først sket, skal der handles hurtigt. Søg altid læge ved alvorlige skader! Den anden type skader kræver først og fremmest et ændret handlingsmønster – fx nogle andre arbejdsstillinger, andre måder at gøre tingene på og ikke mindst nogle stærkere benmuskler.

Overbelastning er flere ting

Gentagne og monotome bevægelser samt tunge løft kan være skyld i overbelastningsskader. Det kan dreje sig om forkerte og udsatte arbejdsstillinger, men også om træning og motion på både motionist- og eliteplan. Det er derfor meget vigtigt at vide, hvordan man styrker sine ben på den rigtige måde – og ikke ender med at overbelaste dem i stedet.

Muskler skal genopbygges

Ved en overbelastningsskade er vævsstrukturen i musklen blevet skadet. Under almindelig, daglig belastning samt træning afrives musklen en smule, men det er så lidt, at musklen godt kan reparere sig selv igen. Cellerne bygger nemlig det ødelagte væv op. Hvis belastningen er for tung eller bevægelsen for ofte, når cellerne ikke at genopbygge vævet og så opstår skaden.

Stærke ben bliver mindre skadet

Undersøgelser har imidlertid vist, at hvis man træner sine benmuskler, så bliver vævsstrukturen mindre skadet, og muskler og sener kan klare en langt større belastning. Det er derfor en god idé at have stærke ben, hvis jobbet kræver monotome bevægelser og/eller løft eller hvis du gerne vil fx løbetræne.

Relateret tekst

Kontakt os her for mere info:

Se Sahvas udvalg af bandager til knæ og ankler



Se et udvalg af indlæg og aflastning til fødderne


 

Læs flere artikler om sundhed og livsstil

 

Til toppen