Skip navigation

Seneskedehindebetændelse - hvad er det?

Troede du også, at seneskedehindebetændelse var noget med en betændelsestilstand i musklerne? Så er du ikke den eneste, for det er en udbredt misforståelse. Faktisk er seneskedehindebetændelse noget helt andet – og skal derfor også behandles som noget helt andet.

Måske har du allerede selv prøvet, hvad seneskedehindebetændelse er i praksis. Det er der nemlig mange af os, der oplever på egen krop på et eller andet tidspunkt i livet. Det kan forekomme mange steder på kroppen og på forskellige måder, men det mest almindelige er i hånden og underarmen.

En overbelastningsskade

Det vigtigste er selvfølgelig, at du i første omgang kommer til lægen og får konstateret med sikkerhed, at der er tale om seneskedehindebetændelse og ikke noget andet. Dernæst er det vigtigt at forstå, at der er tale om en overbelastningsskade og at aflastning, hvile og genoptræning er vejen til heling.

Ikke betændelse men skadet sene

Trods navnet er seneskedehindebetændelse ikke en betændelsestilstand, og derfor kan det ikke kureres med penicilin eller anden betændelseshæmmende medicin. Ved overbelastning i forbindelse med sport, arbejde eller andre hårde og gentagne bevægelser, bliver muskelvævet revet itu. I et mikroskop kan man se, at senerne er blevet flossede og skrøbelige.

Smerte og hævelse

Når man når dertil, så gør det som regel meget ondt at bevæge og bruge den skadede hånd og underarm, og der kommer let en hævelse. Det er kroppens måde at fortælle os på, at vi bør holde op med det, der giver overbelastningen. Det skal holde op med at gøre ondt, og hævelsen skal falde, før man bør genoptage den aktivitet, der forårsagede skaden.

Ispose lindrer

Det næste er selvfølgelig at komme af med seneskedehindebetændelsen. Nedkøling er en god, øjeblikkelig smertelindring. Læg f.eks. en ispose i et viskestykke og placér den på det hævede sted. Det kan få hævelsen til at falde, så der bliver plads til, at musklen også kan slappe af, hvilket giver lindring.

Træning er nødvendig

Det er imidlertid også vigtigt at genoptræne muskulaturen. Det gør du bedst ved en nøje afbalanceret styrketræning, hvor du hele tiden er opmærksom på din krops signaler, mens du træner og afspænder dine muskler, som anbefalet i trænings- og afspændingsprogrammet. Hvis du efter træning får hævelser, kan du med fordel lægge is på umiddelbart efter, til hævelsen fortager sig.

Genoptræningen tager tid

Genoptræning af en seneskedehindebetændelse kræver tålmodighed. Det tager tid, da det er væv, der skal hele, og muskler der skal genoptrænes uden belastning. Det er faktisk sådan, at det ved træning tager gennemsnitligt fire uger at påvirke muskelstyrken, fire måneder at påvirke knoglestyrken og otte måneder at påvirke ledbånds- og senestyrken.

Skaden må ikke blive permanent

Der er derfor ingen hurtige genveje til at komme af med en seneskedehindebetændelse, men arbejdet med aflastning, træning og is er det hele værd alligevel: Det kan helbrede din skade, forhindre den bliver permanent, og forhåbentlig sikre, at du kan bruge hånden/armen resten af livet uden smerter, såfremt du ikke gentager overbelastningen.

Sahva har bandagen

Når hånden eller underarmen gør ondt, kan du overveje at aflaste og lindre med nogle hjælpemidler til formålet. I din lokale Sahva Butik har vi forskellige bandager, der kan give hvile og støtte, så du hurtigere kan komme i gang med den nødvendige genoptræning.

Se Sahvas udvalg af håndledsbandager i webshoppen >>

Bookmark and Share

Følg Sahva på: 

 

 

Til toppen