Skip navigation

Sådan modvirker du piskesmæld

Har du tendens til stivhed og ømhed i din nakke eller skuldre, ondt i ryggen, dårlig holdning eller symptomer på piskesmæld, er der råd at hente. Med få hjælpemidler som for eksempel en bandage eller halskrave, der støtter hovedet og varmer nakke og skuldre, kan du komme de værste smerter til livs.

En halskrave eller holdningsbandage kan hjælpe dig af med de værste smerter i ryg, skuldre og nakke. Begge støtter og varmer og er særligt velegnet til at lindre smerter forårsaget af piskesmæld, som er en skade på nakkemuskulaturen og de ligamenter, der binder nakkehvirvlerne sammen. Piskesmæld forekommer ved, at hovedet får et kraftigt ryk frem og tilbage eller ved, at nakken roterer. Det er ofte i forbindelse med bilulykker, at piskesmæld opstår efterfølgende.

”Symptomer forårsaget af piskesmæld kommer i mange tilfælde først efter dage, uger eller måneder efter ulykken. Derfor er det meget svært at diagnosticere, hvis smerterne først kommer senere,” siger Tove Juul Jensen, der er butikschef hos Sahva i Lyngby og specialuddannet inden for hjælpemidler til blandt andet ryg og nakke.

Hovedpine og hukommelsessvigt
Symptomer på piskesmæld er typisk smerter og ømhed, når du drejer hovedet, eller når du ligger i sengen og ikke understøtter nakken optimalt. I nogle tilfælde bliver patienterne sygemeldt fra deres job i mange måneder på grund af hovedpine, kvalme, lysfølsomhed, hukommelsessvigt og svimmelhed. Det er da også samme symptomer, som Annette Mejdal Pedersen på 33 år kæmper med, efter hun var udsat for en trafikulykke i februar 2012.

”Det var glat, og bilen skred, drejede rundt og kørte ned i en grøft, hvor den ramte en træstub”, fortæller Annette Mejdal Pedersen. I begyndelsen kunne hun ikke mærke noget i sin nakke. Men efter ca. 14 dage begyndte smerterne og symptomerne. Og kort efter blev hun nødt til at lukke sit firma, da hun ikke kunne arbejde mere.

”Min nakke sætter sig fast og gør ondt. Jeg kan ikke sidde ved en computer i mere end en time, ellers får jeg ondt i hovedet og nakken. Jeg bliver meget træt og har svært ved at læse og huske det, jeg læser. Alt skal ud på papir, så jeg kan bruge min finger til at vise, hvor jeg er nået til,” fortæller Annette Mejdal Pedersen, hvis højre hjernehalvdel også taget skade og skal trænes op igen.

En halskrave varmer og støtter
Det kan derfor være svært at få hverdagen til at hænge sammen, og hun kan ikke undvære sin fysioterapeut, som hjælper hende med at holde smerterne nede. Derudover har hun fundet ud af, at varmelindring kan gøre underværker.

”Jeg har fundet ud af, at varme hjælper meget, Jeg ligger ofte med en varmepude eller smører varmecreme på min nakke,” siger Annette Mejdal Pedersen og pointerer samtidig, at det hjælper at holde nakken i gang ved for eksempel at svømme eller bare bruge kroppen aktivt.

Tove Juul Jensen anbefaler da også, at man bruger en halskrave for både at støtte og varme nakken. Derudover kan en holdningsbandage også være brugbar.

”En holdningsbandage hjælper med at give bedre vejrtrækning og modvirker, at man trækker skuldrene op til ørerne og således lukker for blodomløbet,” fortæller hun, men påpeger samtidig, at man kun skal bruge bandagerne i begrænset omfang:

”Bandagerne skal du kun bruge i det omfang, der er behov for lindring og støtte - specielt i starten. Derefter er det vigtigt, at du trapper ned. Jo mere du strammer om en muskel, jo mere doven bliver musklen også.”

Det kan dog være en god støtte, når du motionere, så du kan fokusere på de øvelser, der skal til, frem for at fokusere på smerterne, pointerer hun.

 

Afhjælpning af smerter i nakke, skuldre og ryg:

- Blød halskrave, der støtter og varmer hals og nakke
- Holdningsbandage, der sikrer en ret holdning og aflaster ryg og skuldre
- Massage/nakkeøvelser i samråd med fysioterapeut
- Formstøbt hovedpude til aflastning af nakkemuskulaturen
- Biofreece til lokal (kølende) smertebehandling 

Se vores udvalg af halskraver

Se vores udvalg af ryg- og holdningsbandager

Til toppen