Skip navigation

Kend dine fødder

Foden består af 26 knogler, som bindes sammen ved hjælp af kraftige ledbånd. Den er opbygget, så både styrke og elasticitet kan kombineres. Foden inddeles i fodrod (7 knogler), mellemfod (5 knogler) og tæer. Endvidere indgår nederste del af skinnebenet og lægbenet i fodleddet. Fodhvælvingen dannes af tre fodbuer (den tværgående, den indre og den ydre). Buerne holdes hovedsageligt i spænd af ligamenter på undersiden af foden. Prøv evt. at mærke efter.

Skæv fodstilling belaster kroppen

Hvis foden ikke er i stand til at afvikle stødet optimalt, vil slaget fra hælen forplante sig skævt i kroppen og give unødige belastninger, med forskellige gener til følge. Det kan for eksempel være smerter i knæ, hofte eller ryg - og sågar hovedpine.
Foden har flere forskellige funktioner, men en af de vigtigste er at afvikle en fornuftig og korrekt gang, med en god stødabsorption og den rette balance. Stødaffjedringen skabes blandt andet ved fodens hvælving eller højde.

Gode råd til stærke fødder

Du kan gøre rigtig meget for, at dine fødder forbliver stærke og smidige. Start med fodtøjet. Det gode fodtøj skal på foden, inden problemerne opstår. I dag findes der rigtig mange pæne modeller.
Har du allerede fået problemer, såsom nedsunken forfod, hammertæer, skæv storetå eller andet, findes der mange modeller og indlæg, som kan hjælpe til en korrekt gang.

Sunde sko og fodindlæg

I Sahvas butikker og webshop findes et stort udvalg af sunde sko i moderne design.
Foruden selve skoen kan indlæg gøre en forskel ved mange fodproblemer - for eksempel platfod og hulfod. Indlæggene fås i hele såler og som hælpuder. Hælpuderne er gode til at aflaste benene, hvis du står eller går meget, samt til at få dine sko til at passe perfekt. Har du mere end et problem med foden, som ikke kan afhjælpes alene med indlæg, kan pelotter og indlæg kombineres. Du er velkommen til at komme ind i butikken og få professionel vejledning til fødderne.

Pleje, massage og træning af fødderne

Fodpleje: Det behøver ikke bestå i et langt fodbad. Skrub fødderne med lidt salt eller peeling-gelé i morgenbadet. Efter du har tørret dem godt med håndklædet, tilfører du en god fed fodcreme. I Sahva har vi nogle gode produkter fra blandt andet Scholl.

Massage: Jævnlig massage, med for eksempel en massagerulle, giver foden et bedre blodomløb. Det er vigtigt for at få transporteret affaldsstofferne væk fra foden, samt at undgå hævede fødder.

Fodtræning: For at holde foden stærk og smidig skal den trænes. Der findes mange øvelser, som kan hjælpe til at gøre din fod stærk. Vil du have inspiration til et træningsprogram, har Gigtforeningen lavet en række videoer med fodgymnastik, som du kan finde ved at klikke her.

Relateret tekst

Kontakt os og hør mere om dine muligheder:


 


 


Læs mere her:

 
Til toppen