Skip navigation

Gode råd til sunde fødder

Her får du et par gode råd til pleje af dine fødder. Hvis du følger dem, og sørger for at gå i sunde sko, er der gode chancer for at holde dem glade og raske hele livet.

  • Klipning af neglen

Klip neglen rigtigt. Sørg for, at du ikke får skarpe kanter tæt ved neglebåndet. Du skal ikke klippe eller file neglen for langt ned. Sørg for at der ca. er 1-2 mm negle, der stikker ud over tåen. Bliver neglene for spidse i kanten, kan du bruge en lille neglefil, da det er den mest skånsomme.
Neglen skal heller ikke være for lang, idet skoen så kan risikere at støde mod neglen, som derved presses ind og kan give gener ved neglebåndet.

Er du sportsaktiv med hop, løb eller anden aktivitet, hvor du falder meget frem i foden, er det ekstra vigtigt, at neglen ikke bliver for lang, da der så er øget risiko for, at neglen falder af.

  • Fodfil

Benyt ikke en fodfil, da det giver mere hård hud. Jo mere du filer, jo mere hård hud vil du få. Brug derimod en grøn grydesvamp under badning. Det er en mildere behandling, og provokerer ikke huden i lige så høj grad til at producere mere hård hud.

  • Fodvask

Har du problemer med fodsvamp, skal du vaske fødderne dagligt og lade dem tørre ordentligt - også mellem tæerne - inden du tager strømper og sko på. Som forebyggelse behøver du blot at vaske fødderne jævnligt, med mindre du sveder meget om fødderne. Brug altid en neutral sæbe.

  • Fodcreme

Creme fødderne ind efter badning. Cremen må ikke komme ind mellem tæerne, da det ofte ikke bliver ordentligt tørt og derfor øger risikoen for fodsvamp.

  • Bare tæer

Fødderne er egentligt skabt til at være fri og hele tiden have fri bevægelse. Derfor er det en udfordring for dem at være lukket inde i sko og strømper.

Hvis du ikke lider af nogle fodproblemer, eller døjer med særlig følsomme fødder, er det derfor en god idé at giver fødderne et frikvarter så ofte som muligt ved at gå rundt på bare tæer - både indenfor og udenfor.

  • Den rette kost

En god kost for dine negle giver en mere sund og stærk negl. Du skal sørge for at spise fødevarer, der indeholder zink og kalcium. Zink findes i kød, nødder, æg, hele hvede-, rug- og havrekerner, mælk og gulerødder. Kalcium findes i ost, mørkegrønne grøntsager, broccoli, nødder, frø, kerner og bælgplanter.


Til toppen