Skip navigation

En stærk krop begynder med en stærk ryg

Uanset hvilken sportsgren du vælger, vil din ryg altid være involveret. Det er godt at have en ryg, der er stærk, fleksibel og bevægelig, så den kan holde til hop, spring, løb og kan fjedre, rotere, reagere hurtigt og hvad din sportsgren nu måtte kræve.

En stiv ryg

I dagligdagen har mange af os et stillesiddende arbejde, eller et arbejde der kræver noget specifikt af vores ryg. Det betyder, vi bevæger ryggen mindre, og det kan give stivhed og manglende styrke. Når vi i fritiden så begiver os ud i sportsgrene, der måske er lidt for krævende til vores aktuelle niveau, så opstår skaden.

Hold i ryggen

Skaden kan for eksempel være et hold i ryggen, hvor det kan være vanskeligt overhovedet at bevæge sig eller at stå oprejst. Ofte er rygproblemer lokaliseret i enten øverste eller nederste del af ryggen. Hvor du får ondt, afhænger blandt andet af uheldets karakter, og hvad der er dit svageste led i ryggen.

Behandling kan være nødvendig

Uanset hvor i ryggen, du får en skade, er der nogle gængse forholdsregler, du bør være opmærksom på. Først og fremmest er hvile ikke løsningen, medmindre du slet ikke kan bevæger dig. Hvis der er tale om alvorlige smerter, skal du naturligvis straks søge læge, som kan henvise dig til yderligere behandling, hvis det er nødvendigt.

Hold ryggen i bevægelse

Er der tale om et mindre lændehold, skal der først og fremmest bevægelse til. Holder du ryggen helt i ro, risikerer du at gøre den endnu mere stiv og umedgørlig, hvilket kun vil forhøje smerten. Smerten fordeler sig ofte i lændeområdet og ned i balderne. Ryggen skal stadig bevæges og holdes smidig, men naturligvis ikke belastes.

    Pas på din ryg

Træn din ryg stærk

Ryggen er helt central for vores bevægelser og velbefindende og dens muskulatur er nødt til at være stærk og fleksibel, hvis ryggen skal holdes sund. Så selv en sund ryg bør trænes - og gerne flere gange om ugen.

Hvor meget skal man træne?

Det vigtigste er at lytte til kroppen. Det er en fin balance at holde mængden af træning oppe, men ikke overgøre den. Du må aldrig føle smerte i forbindelse med øvelserne, men øvelsen må heller ikke være for let, da den så vil være virkningsløs. Så læg kræfterne i - men stop øjeblikkeligt, hvis du får ondt og sæt intensiteten ned.

Få hjælp når skaden er sket

Hvis du har stærke smerter, skal du naturligvis gå til lægen først. Men ellers er det en god idé at gå til din nærmeste Sahva butik og få gode råd til ting, du kan gøre for at afhjælpe ubehag og styrke din ryg.

Relateret tekst

Kontakt os og hør mere om dine muligheder:

Læs andre artikler om sundhed og livsstil



Se Sahvas udvalg af puder og støtte

Til toppen