Skip navigation

Av min skulder!

Det er ofte først, når det går galt, at vi lærer at sætte pris på en velfungerende skulder. Når den begynder at gøre ondt på grund af skader, slid eller overanstrengelse, så finder vi hurtigt ud af, hvor meget vi er afhængige af, at netop skulderen er stærk og sund.

Skulderen er udsat men overset

Skulderen er vores mest komplekse og mest bevægelige led. Derudover er skulderen jo i bogstaveligste forstand forbindelsesleddet mellem kroppen og armen. Det er derfor ikke underligt, at vi ind imellem får ondt i skulderen, og at det samtidig er en ubehagelig oplevelse.

Tag skulderen alvorligt

At have ”ondt i skulderen” kan være mange ting, og det kan opstå af mange forskellige grunde. Mange af os kender til at have overanstrengt skulderen og få lidt ondt i en kort periode. Andre oplever desværre stærkere smerter, nedsat bevægelse og endog fuld immobilitet. Det er vigtigt at behandle en smertende skulder, inden det bliver alvorligt.

Skulderens anatomi

Lad os se på, hvad en skulder egentlig består af: Der er fire led (skulderled, led mellem kraveben og skulderblad, led mellem kraveben og brystben, forbindelsen mellem skulderblad og brystvæg). Stabiliteten i skulderen sikres først og fremmest af skulderbladets bruskskive, kapslen, skulderens sener og skulderens muskler.

Både styrke og stabilitet

Da skulderen er vores mest bevægelige led, stilles der store krav til stabiliteten. Den stabile skulder skal forblive centreret i skulderbladets ledskål i størstedelen af bevægelserne. Derfor skal de mange muskler i skulderområdet arbejde effektivt og koordineret.

Du kan selv gøre meget

Har du stærke og/eller vedvarende smerter i skulderen, skal du gå til din læge, så du præcist kan få konstateret, hvad der er galt.
Samtidig er der rigtig meget, du selv kan gøre, for at lindre eksisterende smerter og ubehag og for at forebygge:

  • Undgå monotone bevægelser og løft. Det kan medføre slitage og irritation; for eksempel i form af betændelse og udmattelse af skuldermuskulaturen.
  • Giv dig selv en pause. Især i forbindelse med monotont arbejde ved computeren, er det godt at holde en aktiv pause med skulderrulninger, -hævninger og -sænkninger. Sving også armene fra side til side og drej hovedet stille og roligt fra side til side.
  • Træn og stræk din skulder og de omkringliggende muskler. Med jævnlig træning kan man holde en god styrke og stabilitet ved skulderleddet.
  • Brug varmt tøj. Når det er koldt, trækker vi automatisk skuldrene op, hvilket kan give spændinger og smerter. Det kan undgås ved at klæde sig rigtigt. Det kunne for eksempel være med uldtøj, som sidder tæt til kroppen og varmer musklerne uden at få dig til at svede.
  • Få mere varme. Spændinger kan også løsnes med massage og med muskelafslappende cremer og med en varmepude.

Relateret tekst

Kontakt Sahva:


 

Til toppen